Etailový trh dozrává. Čeká jej stagnace

Internet jako prodejní kanál dosáhl svého vrcholu. Objem zboží prodaného online přestává růst, naznačuje britská studie.

St 14. prosince 2011 07:20 2 min Sdílet

# Online # Data

Výzkum britské agentury Transactis naznačuje, že boom internetového obchodování je na tamním trhu u konce. Objem prodaného zboží sice meziročně stále roste, avšak již potřetí za sebou výrazně pomaleji než o rok dříve.

Zatímco v roce 2007 dosáhl meziroční růst téměř 60 procent, vloni tomu bylo jen 8 %. Data vycházejí z analýzy, která zkoumala na 39 milionů transakcí uskutečněných v 205 největších britských e-shopech v posledních pěti letech.

Letošní čísla prozatím ukazují na mírný nárůst v prvním pololetí, konkrétně o 14 %. Ten si však agentura vysvětluje především nadechnutím po období ekonomické recese. Celoroční výsledek pravděpodobně pokazí nejistota z dalšího vývoje globální ekonomiky v druhé polovině roku.

Ani výhledově přitom růst online obchodování očekávat nelze. 83 % nakupujících ve věku do 35 let, kteří jsou motorem rozmachu etailového trhu nejen ve Velké Británii, totiž již ve čtyřech z pěti případů ke svým nákupům využívá výhradně internetu.

Studie sice připomíná, že určitou nadějí je zvyšující se penetrace tabletů a dalších mobilních zařízení s online připojením. Demografická struktura jejich uživatelů se však od té již zmíněné příliš neliší.

Internet jako distribuční kanál se tamní firmy chystají v příštím roce také nejvíce podpořit. Dle průzkumu agentury StrongMail jde o jediné z médií, do kterého marketingoví manažeři plánují navýšit investice do komunikace.

Nárůst výdajů plánuje 60 % z celkového počtu 939 dotázaných marketingových manažerů. Podobně se respondenti staví i k podpoře komunikace na sociálních sítích. Zhruba třetina pak plánuje navýšit rozpočet pro search marketing.

-ptv-

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.