Autor textu MediaGuru
Každé euro vložené do reklamy se zhodnotí v HDP sedmkrát, ukazuje studie
společnosti Deloitte.
Společnost Deloitte poprvé zhodnotila ekonomické přínosy reklamy pro ekonomiky zemí Evropské unie. Podle studie se každé euro vložené do reklamy zhodnotí v HDP sedmkrát. Přímo a nepřímo poskytuje práci téměř šesti milionům občanům EU. Studii si u Deloitte zadala Světová federace zadavatelů (World Federation of Advertisers – WFA) a řada dalších profesních sdružení.
Na základě ekonometrického modelu studie prokázala, že reklama generuje 4,6 % HDP Evropské unie. „Pokud uplatníme výsledky studie na domácí trh, pak 4,6 % z celkového HDP České republiky za rok 2015 činí 206 miliard korun,“ dodává Marek Hlavica, předseda Asociace komunikačních agentur, a upozorňuje, že studie nepočítá s investicemi do nemediálních forem reklamy, jako jsou reklamní akce či public relations.
Přínosy reklamy spatřuje studie ve třech hlavních oblastech – v oblasti ekonomické, zaměstnanecké a společenské.
Každé euro investované do reklamy se zhodnotí sedmkrát. To znamená, že roční investice do reklamy ve výši 92 miliard euro přispěly HDP evropských ekonomik dalšími 643 miliardami, což reprezentuje 4,6 % celounijního HDP. Studie uvádí, že reklama přispívá k ekonomickému růstu také podporou konkurence, poskytováním informací zákazníkům a pomáhá při informovaném výběru zboží a služeb. Konkurence posilovaná reklamou vede k vývoji nových služeb a produktů, tedy ke zvyšování konkurenceschopnosti, a to v konečném důsledku i mimo hranice EU.
Celkově reklama podporuje 5,8 milionů pracovních míst, z toho 16 % pracovníků reklamu přímo tvoří. Je však nutné dodat, že studie nepočítá s pracovníky, kteří se reklamou zabývají na straně zadavatelů, a tudíž je odhad spíše konzervativní. Další část pracovních míst tvoří zaměstnanci společností, které jsou přímo závislé na příjmech z reklamy, tj. zaměstnanci médií, online společností nebo firem zabývajících se venkovní reklamou. Jedná se přibližně o 10 % z uvedených 5,8 mil pracovních míst. Rovněž sem patří pracovní místa vytvářená v důsledku reklamní činnosti – od pracovních míst v obchodu, přes subdodavatele reklamních služeb až po práci v hotelnictví a pohostinství. Taková pracovní místa tvoří 74 %.
Z reklamy do jisté míry žijí média a zábavní průmysl. Díky výnosům z reklamy je v jistých případech umožněn přístup k médiím bezplatně, v jiných se náklady na sledování obsahu snižují. Reklamní příjmy ke své existenci potřebují také některé sportovní a kulturní události.
-stk-
Autor textu MediaGuru