Autor textu MediaGuru
Vyšla nová zpráva z pravidelného výzkumu Digital News Report
o sledovanosti zpravodajství v různých světových zemích.
Celková důvěra ve zpravodajská média v Česku vzrostla loni oproti historickému minimu z roku 2023 a dosáhla 33 %. Je to o dva procentní body víc než před rokem. Na druhou stranu několik nejsilnějších značek zaznamenalo pokles důvěry. I přesto zůstávají veřejnoprávní média mezi nejdůvěryhodnějšími zdroji zpráv pro české publikum, ukazuje letošní zpráva Digital News Report 2025 od Reuters Institute.
Sledovanost zpravodajství se podle zprávy v Česku dál snižuje. Využívání všech typů médií jako zdrojů zpráv, včetně online platforem a sociálních sítí, bylo za poslední rok nejnižší od roku 2016. Nejčastěji lidé získávají zprávy z internetu (80 %) a poté z televize (60 %). Sociální sítě používá 44 % uživatelů a tisk 14 % uživatelů. Jde o podobné výsledky jako před rokem.
Nově se v průzkumu objevují zpravodajské podcasty, které v tuzemsku využívá 8 % uživatelů, a AI chatboty (6 % uživatelů).
Chytré telefony poprvé těsně předběhly desktop jako hlavní zařízení pro konzumaci TV zpravodajství.
Za zpravodajství s nejvyšší důvěrou označili respondenti výzkumu z dotazovaných médií rovnocenně zpravodajství Českého rozhlasu (důvěřuje 59 %) a České televize (důvěřuje 59 %). Následuje CNN Prima News (57 %), Hospodářské noviny (55 %) a Seznam Zprávy (54 %). Do průzkumu ale nejsou zařazena všechna zpravodajská média, nejde tak o kompletní seznam médií podle jejich důvěryhodnosti. Ze zmíněné pětice si v meziročním srovnání polepšila jen CNN Prima News (+1 pb.), Česká televize zůstala na stejném skóre jako loni. Ostatní zmíněná média o několik procentních bodů poklesla.
Podíl lidí platících za zprávy se podle výzkumu za rok v Česku nezměnil, dosahuje 13 %. Je to stejný podíl jako před rokem.
Ve většině světových zemí se tradiční zpravodajská média podle letošní studie obtížně spojují s velkou částí veřejnosti: klesá zapojení, důvěra i počet digitálních předplatných. Zrychlující se přechod ke konzumaci zpravodajství přes sociální sítě a video platformy dále oslabuje vliv „institucionální žurnalistiky“ a posiluje roztříštěné alternativní mediální prostředí v podobě podcasterů, youtuberů a tvůrců na TikToku. Tyto trendy jsou nejvýraznější ve Spojených státech, ale také v částech Asie, Latinské Ameriky a východní Evropy.
V jiných oblastech, zejména tam, kde si zpravodajské značky udržují silný vztah s publikem, se prosazují pomaleji. Ukazuje se také, že v době „syntetického obsahu a dezinformací" si lidé všech generací stále cení důvěryhodných značek s dlouhodobou reputací v přesnosti, i když je používají méně než dříve.
Celou zprávu můžete číst v souboru, který je přiložen níže.
-mav-
# výzkum # důvěra # CNN Prima News # zpravodajství # Česká televize # Český rozhlas # Reuters Institute # Digital News Report
Autor textu MediaGuru