Češi nejsou značkám příliš věrní, promoce je přesvědčí víc

Cena a promoce ovlivňuje české spotřebitele nejvíce, reklama je u značky příliš neudrží, ukazuje výzkum agentury Nielsen.

St 24. července 2019 11:30 2 min Sdílet

# Data # Marketing # Retail

/media/9146/promoce_shutterstock

Fullscreen Sdílet

Čeští spotřebitelé jsou známí svou závislostí na promocích. Navzdory neustálým diskusím o tom, jak zastavit promoční spirálu, podíl prodejů v akcích neklesá a v loňském roce podle agentury Nielsen opět mírně narostl na 56 %. Není tedy příliš překvapivé, že poměr ceny/kvality či výhodná nabídka v akci má na zákazníka mnohdy větší vliv než značka samotná.

„Český nakupující se již naučil, že kamkoliv přijde, určitě najde nějakou slevu, a tak není překvapivé, že pravidelně navštěvuje tři až čtyři různé obchodní řetězce,“ popisuje situaci Břetislav Chovítek, Commercial Manager výzkumné agentury Nielsen. Promoce tvořily loni 56 % celkových maloobchodních tržeb v České republice, což je o 1pb. více než před rokem a o 23 pb. více než před 10 lety.

/media/9144/nielsen_podilpromocnichprodeju

Fullscreen Sdílet

Cenová promoce také motivuje až 69 % spotřebitelů k tomu, aby vyzkoušeli novou a koupili si ji místo své oblíbené. Větší vliv už na ně má jen lepší poměr cena a kvality (74%). Naopak nejmenší vliv má k takové změně reklama.

/media/9143/nielsen_motivacekezmene

Fullscreen Sdílet

Ke svým oblíbeným značkám má na druhou stranu český spotřebitel relativně silný vztah. Ve srovnání s evropským i celosvětovým průměrem je spíše konzervativní. „V České republice jen 20 % spotřebitelů rádo zkouší nové značky, což je výrazně méně než evropský (33 %) nebo globální průměr (42 %). Nicméně je faktem, že značek na trhu přibývá a velká část (44 %) nakupujících nyní vybírá z většího počtu značkových produktů než před 5 lety,“ vysvětluje Břetislav Chovítek.

Nejvíce střídají Češi značky u mléčných výrobků, čokolády a sušenek. Naopak nejvěrnější jsou značkám při nákupu dětské výživy a produktů péče o dítě.

/media/9145/nielsen_vernostpodlekategorie

Fullscreen Sdílet

-stk-

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.