AKA: Investice do marketingové komunikace dosáhnou 114,6 mld. Kč

Větší část celkových investic připadá na mediální kanály, rychleji ale rostou kanály nemediální, ukazuje výzkumu AKA.

Čt 30. května 2019 09:30 3 min Sdílet

# Reklama # Data

/media/7050/penize_shutterstock_koruna

Fullscreen Sdílet

Celková velikost trhu marketingové komunikace v České republice, bez PR a veřejných zakázek, má letos dosáhnout 114,6 mld. Kč a meziročně se zvýšit o pět procent. Vyplývá to z výzkumu, který pro AKA ve spolupráci s ASMEA realizovala agentura Nielsen Admosphere. Odhadovaný růst investic tak pokračuje další rok v řadě. 

Typ zobrazení

Velikost trhu marketingové komunikace (mld. Kč)

Fullscreen Sdílet

  Hodnota
2016 100.1
2017 107.5
2018 109.2
2019 114.6

      Zdroj: AKA, Nielsen Admosphere, hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

      Investice do mediálních kanálů (TV, tisk, rádio atp.) mají přitom letos představovat 60,7 mld. Kč a oproti loňskému roku se zvýšit o 1,8 %. Zde růst táhnou online a televize.

      Investice do nemediálních kanálů (sociální média, eventy, dárky, direct marketing aj.) rostou podle AKA rychleji: letos má jejich objem vystoupat na 53,8 mld. Kč a meziročně se zvýšit o více než 7 %. V nemediálních kanálech se očekává růst například v sociálních médiích, v eventech a dárkových předmětech, naopak pokles se očekává v direct marketingu, věrnostních programech a interní komunikaci.

      /media/8671/mezirocnidynamikanemedialnichinvestic

      Fullscreen Sdílet

      /media/8672/mezirocnidynamikanemedialnichinvestic_2

      Fullscreen Sdílet

      „Spolu s Německem, Rakouskem a Švédskem patří Česká republika podle Advertising Business Climate Indexu k nejoptimističtějším reklamním trhům v Evropě,“ popsal David Čermák, předseda sekce Aktivačních agentur AKA.

      /media/8673/optimismus

      Fullscreen Sdílet

      V důsledku neustálého nárůstu investic do marketingové komunikace roste optimismus i marketérů, kteří jsou v letošním roce spokojení jak s výší investice, tak s jejím rozdělením. „Optimismus by měl přetrvat i příští rok, otázkou je, jak bude pokračovat vývoj v následujících letech,“ předpověděl David Čermák. 

      Většina marketérů ani nechce měnit výši svého marketingového rozpočtu, změnu by si přálo jen 18 % dotázaných. Ti, kteří by něco měnili, vedle zvyšování rozpočtu obecně zmiňovali především navyšování rozpočtů do online komunikace, případně do sociálních sítí. 

      Podle Čermáka marketingová komunikace také indikuje, co se bude dít v ekonomice za půl roku. „Z tohoto důvodu by mělo být postupné zpomalování českého ekonomického růstu výzvou pro aktuální plánování marketingových kampaní,“ dodal. 

      /media/8674/optimismusmarketeru

      Fullscreen Sdílet

      Metodika výzkumu

      Výzkum byl realizován v době od 29. ledna do 3. dubna 2019 prostřednictvím internetového sběru dat (CAWI) na vzorku 119 marketingových pracovníků v České republice. Respondenti byli osloveni z klientské databáze Aktivačních agentur, interní databáze zpracovatele, databáze Blue Events a specifického Subpanelu českého národního panelu. Je doplňován výstupy z monitoringu reklamních investic do jednotlivých mediatypů.

      -mav-, -stk-

      Guru Weekly

      Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.