Od 1. června začne oficiální vysílání nové televize TV Vet, zaměřené zejména na tématiku správného chovu a veterinární péči o domácí zvířata, především psy a kočky. Bližší podrobnosti o novém kanále a jeho dostupnosti budou známy v příštím týdnu.
-mav-
Česká televize zahájila na zpravodajském programu ČT24 testovací provoz multimediálních aplikací v systému HbbTV.
Hybrid Broadcast Broadband TV neboli HbbTV je nová evropská platforma zaměřená na společné využití televizního vysílání a širokopásmového připojení k internetu. HbbTV přináší divákům nové služby poskytovatelů obsahu, tedy televizních stanic, jako je interaktivní televize, video na přání (VOD), interaktivní reklama, personalizace obsahu, hlasování, hry či sociální sítě a také služby spojené s vysílaným programem, jako jsou teletext a elektronický programový průvodce (EPG).
Pro příjem hybridního vysílání je potřeba digitální satelitní přijímač s vestavěnou podporou HbbTV naladěný na satelitní vysílání programu ČT24 ze satelitu Astra 3A (pozice 23,5° E). Seznam vhodných přijímačů a další informace na www.dvbportal.cz.
-mav-
Lídr v segmentu denních slevových nabídek Groupon a geolokační služba Foursquare jsou podle informací zahraničních médií v jednání směřujícím k možné dohodě o spolupráci. Předmětem jednání je zejména možnost, že by se nabídky Grouponu objevovaly cíleně podle toho, kde se uživatelé Foursquare přihlašují. Groupon by se tímto dostal k cílenějšímu a přesnějšímu oslovení a Foursquare by zase získal provizi za zprostředkování.
Otázkou ovšem je, jak se Foursquare postaví k dohodě, kterou Groupon uzavřel v minulém týdnu na nový produkt Grouponu, nazvaný Groupon Now. Oznámil totiž spolupráci s konkurenční službou Loopt, jejíž uživatelé nyní dostávají upozornění na nabídky Grouponu, vyskytují-li se v dosahu jejího případného uplatnění. Groupon Now je však zatím dostupný jen v Chicagu. Počet uživatelů Looptu představuje 5 milionů, zatímco Foursquare jich má devět milionů.
-mav-
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal znovu zkoumat tendr České televize na prodej reklamního prostoru v České televizi. Výběrové řízení s odhadovanou hodnotou 195 milionů korun napadla společnost MediaPlatform. Uvedl to předseda antimonopolního úřad Petr Rafaj. Tendr vyhrála konkurenční Media Master.
MediaPlatform, která byla z tendru vyřazena, protože předložila nevyhovující pojišťovací smlouvu, výběrové řízení napadla minulý týden. ÚOHS již zahájil správní řízení. "Zadavateli běží lhůta pro zaslání dokumentace o veřejné zakázce," uvedl Rafaj. Podle něj firma napadla postup ČT při posouzení kvalifikace.
Podle České televize podal MediaPlatform proti výsledku tendru námitku, ale ČT jí nevyhověla. "ÚOHS nyní zkoumá toto rozhodnutí, ale není tím ovlivněn ani zastaven proces uzavření smlouvy s Media Master," sdělil mluvčí ČT Ladislav Šticha.
ÚOHS mezitím koncem dubna zastavil jiné řízení, které zahájil v září loňského roku. Úřad měl pochybnosti o stanovení hodnocení podle dílčího hodnotícího kritéria "způsob, kvalita a relevantnost stanovení obratu ČT z prodeje reklamního prostoru v roce 2011". Po několika měsících ale dospěl k závěru, že toto kritérium ČT stanovila v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, a proto ÚOHS řízení zastavil.
Podle informací z dubna byla Media Master vybrána na pět let. Tendr na prodej reklamního času byl vypsán loni na jaře, tehdejší smlouva měla platnost pouze do konce loňského prosince. Přihlásili se do něj dva uchazeči, a to právě Media Master a MediaPlatform. V září 2010 zasedla výběrová komise, ale vzhledem k tomu, že ÚOHS napadl jedno z kritérií výběrového řízení, nebylo možné ve výběru pokračovat. Platnost smlouvy tak byla prodloužena do konce výběrového řízení.
Česká televize odhaduje, že letos jí výnos z reklamy kvůli ekonomické recesi v minulých letech klesne o devět procent na 480 milionů korun. Tyto peníze jsou určeny hlavně pro Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie a na rozvoj digitálního televizního vysílání. Reklama by měla z ČT zmizet po skončení procesu digitalizace vysílání, ve sněmovně ale leží novela, podle níž by reklama v ČT zůstala.
-čtk-
Německá média a ochranné svazy chtějí hájit svá autorská práva na internetu, sdružily se proto do organizace nazvané Německá aliance tvůrců obsahu. Společně se budou snažit působit na politiky, aby vytvořili lepší zákonné podmínky pro producenty děl při jejich zveřejňování na celosvětové síti.
V alianci své síly spojily německé veřejnoprávní televize ARD a ZDF, Burzovní spolek německého knižního obchodu, Spolkový svaz hudebního průmyslu (BVMI), Aliance německých filmových a televizních producentů, organizace filmového průmyslu SPIO, Svaz soukromých rozhlasových a televizních médií (VPRT) a společnost na ochranu autorských práv GEMA.
Všechny tyto organizace se podle vlastních slov chápou jako tvůrci obsahu a cítí malou podporu ze strany politiků. "Jsme obětováni na oltář digitální lhostejnosti," prohlásil na dubnové zakládací tiskové konferenci šéf BVMI Dieter Gorny.
"V časech, kdy je prakticky kdykoli a kdekoli k dispozici nekonečné množství mediálních obsahů a nabídek, upadá práce tvůrců a poskytovatelů tohoto obsahu někdy v zapomnění. To je fatální vývoj, který je podporován i na evropské úrovni, a je výzvou pro politiku v Německu, aby ho odvrátila," apelovala na německé představitele šéfka ARD Monika Pielová.
Právě na ně a na veřejnost chce aliance působit a zdůrazňovat reálnou hodnotu děl, která jsou na webu zveřejňována často zdarma. Jak poznamenal berlínský deník Der Tagesspiegel, aliance chce především bojovat proti pirátství a "gratis-kultuře" na internetu. Podporu pro své úsilí by mohla získat také od vydavatelů německých novin a časopisů, jejichž zastřešující svazy by se podle Tagesspiegelu měly k alianci připojit jako další.
-čtk-
Hudební televizní stanice Óčko, rozšiřuje aplikaci živého streamu do všech chytrých telefonů a televizí Samsung. Po ročním fungování streamu pro iPhony, který si stáhlo více jak 43 000 majitelů iPhonů, nyní spouští aplikaci také pro ostatní „chytré“ telefony – iPhone, Android nebo Symbian a televize Samsung SMART TV. Majitelé těchto telefonů a televizí nyní mohou sledovat živé vysílání Óčka bez omezení a zdarma. Velkých změn se dočkal grafický vzhled aplikací, který je nyní na všech zařízeních stejný.
Termín spuštění aplikace je naplánován na 1.6.2011. Prvních 14 dní po uvedení do provozu bude Android verze exkluzivně dostupná pouze pro Samsung Apps, po té bude volně k dispozici pro všechny ostatní telefony.
„K dispozici bude 6 druhů kvality dle rychlosti internetu, elektronický program a v budoucnu i video archív doplněný o redakční obsah webu ww.ocko.tv“, říká šéf techniky Óčka Lukáš Hnilička. Záměrem Óčka je pokořit počet uživatelů ČT se streamem do aplikací ČT24 a ČT4 Sport. „Bude to takový souboj Davida s Goliášem, ale jsem přesvědčen, že nová média ve spojení s naším typem televize jsou pro diváky mnohem zajímavější,“ dodává Hnilička.
-mav-
Do registru zpracování osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů byla zapsána společnost Google jako správce, který je odpovědný za provozování služby Google Street View na území ČR.
Google tak od úřadu získal registraci pro sběr fotografií v rámci své služby Street View. Má plně odpovídat za to, že sběr osobních údajů na území ČR a zpracování v datových centrech se provádí v souladu s českými právními předpisy o ochraně osobních údajů.
Google souhlasil s tím, že sníží výšky stožáru, na kterém je kamera umístěna, na 2,3 - 2,4 m oproti původním 2,7 m.
Google o registraci žádal Úřad pro ochranu osobních údajů už v loňském roce, ale ten ji zamítl.
-mav-
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začal zkoumat prodej filmového distributora Bontonfilm společnosti Central European Media Entreprises (CME), která vlastní českou televizi Nova. Zahájil správní řízení.
Podle dřívějších informací CME koupí od společnosti Bancroft a minoritních akcionářů stoprocentní podíl v Bontonfilmu. Hodnota transakce má činit až 12,5 milionu dolarů (zhruba 218 milionů korun).
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení v polovině května. Oznámení o zahájení řízení na svém webu zveřejnil dnes. Ve většině případů fúze povoluje ve lhůtě jednoho měsíce od zahájení správního řízení. V uvedené transakci bude posuzovat oblast televizního vysílání, nových médií, obsahu vysílání, distribuce práv k projekci filmů v kinech a distribuce práv k filmům určeným pro domácí užití (DVD).
Podle dřívějších vyjádření prezidenta a generálního ředitele CME Adriana Sarbu akvizice Bontonfilmu doplňuje působení CME na českém a slovenském trhu. "Umožní nám maximalizovat hodnotu našeho archivu v obou zemích a zvýšit výnosy a OIBDA (hospodářský výsledek před zahrnutím finančních nákladů, daní, odpisů a amortizace) společnosti Media Pro Entertainment," uvedl k transakci.
V roce 2010 společnost Bontonfilm, která působí i na Slovensku, podle zatím neauditovaných výsledků vykázala příjmy 37 milionů dolarů (646 milionů korun) a její ukazatel OIBDA obnášel 2,6 milionu dolarů (45,4 milionu korun).
Bontonfilm tvoří zbytek zábavního impéria Bonton, které vlastní americká investiční společnost Bancroft, podnikatel Martin Kratochvíl a několik menšinových akcionářů. Podle původních plánů měl být prodej Bontonfilm uzavřen už do konce roku 2008, avšak kvůli hospodářské krizi nabral zpoždění. Majitelé Bontonfilmu se totiž obávali, že krize může mít nepříznivý vliv na výši nabídnuté ceny za stoprocentní podíl v této distribuční firmě.
Bontonfilm v kinech exkluzivně zastupuje tradiční hollywoodská studia 20th Century Fox, Paramount, Universal a DreamWorks. Uvádí také filmy produkované menšími studii a nezávislými producenty a soustředí se na spolupráci s českými producenty. Na DVD a blu-ray discích společnost Bontonfilm vydává snímky velkých hollywoodských studií.
-čtk-
Vrchní soud v Praze dnes zprostil bývalého ředitele televize Nova Vladimíra Železného obžaloby z pokusu o poškozování věřitele - společnosti Central European Media Enterprises (CME). V odvolacím jednání dospěl k jinému závěru než loni v říjnu pražský městský soud, který Železnému vyměřil tříletý trest vězení podmíněně odložený na zkušební dobu čtyř let a peněžitý trest tři miliony korun. Bývalý šéf Novy se podle obžaloby naoko zbavoval majetku, aby CME nemusel splatit pohledávku.
Odvolací soud dnes osvobodil i právníky Aleše Rozehnala a Ondřeje Kuchaře, kteří podle žalobců Železnému pomáhali. Kuchař dostal loni v říjnu dvouletý a Rozehnal, který měl podle prvoinstančního verdiktu navíc také zaplatit milion korun, dvouapůlletý podmíněný trest. Senát dnes ale dospěl k závěru, že jejich skutky, které obžaloba popisuje, nebyly trestnými činy. Všichni tři muži od počátku vinu odmítali.
Dnešní rozhodnutí je pravomocné, možné je pouze dovolání k Nejvyššímu soudu. Železný již dříve dostal pravomocně dvouletý podmíněný trest za krácení daní při dovozu obrazů z ciziny.
Železný spolu s Rozehnalem a Kuchařem podle obžaloby od dubna 1999 do počátku roku 2001 převáděli nemovitosti, především pozemky, a akcie bývalého televizního ředitele na nově zakládané společnosti. Přestože Železný majetkem nadále disponoval, nebylo podle žalobců možné uložit předběžná opatření, která CME kvůli uspokojení pohledávky ve výši 23,35 milionu dolarů (při dnešním kurzu zhruba 406 milionů korun) navrhovala.
Městský soud v Praze se případem zabýval nadvakrát. Napoprvé - v prosinci 2008 - dospěl k závěru, že se muži žádného trestného činu nedopustili. Odvolací senát však osvobozující verdikt zrušil a případ vrátil k novému projednání. Obžalobě původně čelila i Edita Janečková, v jejím případě však osvobozující rozsudek z roku 2008 nabyl právní moci.
Obhájci všech obžalovaných dnes odvolacímu senátu navrhli, aby jejich klienty osvobodil. Advokát Železného Josef Monsport zopakoval, že bývalý šéf Novy v době převodů ještě CME podle něho peníze nedlužil, rozhodla o tom až arbitráž v únoru 2001. Vzhledem k informacím, které měl, se prý neměl důvod domnívat, že v arbitráži neuspěje. Monsport odmítl, že by se Železný stal dlužníkem CME již na podzim roku 1998, když porušil konkurenční doložku ze smlouvy se společností. Advokát stejně jako již několikrát předtím zdůraznil, že Železný navíc v té době disponoval dalším majetkem, jehož hodnota výrazně převyšovala hodnotu pohledávky.
Podobně se vyjádřili i obhájci Rozehnala a Kuchaře i sám Železný. Poukázal například na svou sbírku obrazů, starožitný nábytek nebo obchodní podíl v CET 21. "Jeden jediný obraz by stačil na uhrazení celé pohledávky. (...) Zdůrazňuji znovu, že můj majetek byl po celou dobu dramaticky větší (než pohledávka)," řekl odvolacímu senátu. Mimo jiné také doplnil, že po arbitráži dlužnou částku uhradil. "Já jsem nikoho nekrátil, já jsem dluh s ohromnou chutí zaplatil," uvedl.
Vrchní soud pak odvolání všech tří mužů vyhověl a obžaloby je zprostil. Předseda odvolacího senátu Jaromír Klimša zdůraznil, že nelze vyvrátit Železného obhajobu, že v době vzniku pohledávky disponoval takovým majetkem, z něhož mohla být uhrazena. Podle soudce se nemohli provinit ani Rozehnal a Kuchař. Pokud není uznán vinným hlavní pachatel, nemohou být uznáni vinnými ani jeho pomocníci, uvedl Klimša. "Pro mě je to mimořádně dobrá zpráva. Po deseti letech ode dne, kdy začalo trestní stíhání," reagoval na rozhodnutí Monsport.
Americká společnost CME se v trestním řízení žádné náhrady škody nedomáhá. Pohledávku podle dřívějšího vyjádření jejích právníků uhradili vlastníci společnosti CET 21, skupiny PPF a MEF Holding.
Železný byl s Rozehnalem stíhán ještě v kauze údajného mnohamilionového krácení daní při převodu obchodních podílů v CET 21. Soudy je ale pravomocně obžaloby zprostily.
-čtk-
Každou minutu nahrají na YouTube uživatelé z celého světa 48 hodin videa a za jeden den zhlédnou tři miliardy videoklipů. To odpovídá asi polovině lidské populace na Zemi. Aby to stihli Češi, kterých je cca 10, 5 milionů, musel by každý, včetně batolat, sledovat denně asi 285 videí.
Celosvětový portál YouTube vznikl před šesti lety a od roku 2008 je dostupný v české verzi. Jeho návštěvnost však není měřena oficiálním internetovým výzkumem NetMonotir. Podle výzkumu TNS Infratest 2010 YouTube používají tři čtvrtiny českých uživatelů internetu. Statistiky pro Česko vykazují podle společnosti nárůst počtu nahraných videí, a to o 35 % (mezi roky 2009 a 2010), a také nárůst sledovanosti videí o 145 % (za stejné období).
Na začátku bylo YouTube výhradně zábavní platformou pro sdílení uživatelských videí, která si mohou prohlédnout lidé kdekoliv na světě. Dnes ale kromě obsahu od uživatelů nabízí i filmy největších hollywoodských studií, premiéruje nové písničky největších světových hvězd, či uvádí dokumenty a živé přenosy důležitých událostí. Svým uživatelům, kteří vytváří originální obsah, umožňuje vydělávat peníze na reklamě.
-mav-