Autor textu MediaGuru
Studie mj. představuje deset potřeb nového spotřebitele, na které se
chytré značky snaží cílit.
Podle studie The Meaningful Shift od agentury Havas jsou současnými hlavními influencery a hnací silou trhu tzv. prozumenti. Jde o aktivní a informované muže a ženy, kteří kromě ekonomického vlivu mají také vliv na výběr značek a chování druhých lidí. „Zjednodušeně řečeno, to, co prozumenti dělají dnes, budou většinoví spotřebitelé s velkou pravděpodobností dělat za 6 až 18 měsíců," odhaduje Havas.
„Trend ohleduplné spotřeby tu již nějakou dobu je a poslední dobou ještě posílil. Lidé si stále chtějí dělat nákupem radost, zároveň se však nechtějí cítit provinile. Tato vina je značně redukována, pokud mají pocit, že nákupem přispívají na dobrou věc,“ říká Jakub Kočí, Strategic Planner v Havas Prague. „Obzvláště mezi mileniály tak vidíme hodně těch, co běhají v adidaskách vyrobených z recyklovaných plastů z moře, umývají se Solidarity mýdlem od L’Occitane, půjdou nakoupit do Bezobalu a na pláž by si netroufli vyrazit bez náramku 4Ocean, který svědčí o jejich participaci na redukci plastů v oceánech. Spotřebitelé tak získávají pocit, že svým nákupním rozhodováním aktivně přispívají k lepší budoucnosti naší planety a výrobci mohou ospravedlnit prémiové ceny,“ dodává.
Data z českého trhu mají globální trendy potvrzovat. A to nejen co se týká prozumentů, ale i většinové populace (mezi oběma skupinami nebyly u většiny témat výrazné rozdíly). 72 % Čechů říká, že se snaží spotřebovávat méně, 74 % pak nakupuje ohleduplněji a smysluplněji než dříve. Stejný podíl lidí má dobrý pocit, když podporuje místní výrobce, umělce a řemeslníky.
Polovina Čechů (48 %) se před nákupem častěji ptá, zda dané zboží opravdu potřebuje (ve srovnání s dobou před několika lety se stejně často ptá 42 %, méně často 10 %). Otázku „Je to kvalitní – vydrží to dlouho?“ si při nakupování častěji klade 55 % lidí, u českých prozumentů to je dokonce 68 %.
Více než dvě třetiny české populace souhlasí s tím, že nejlepší způsob jak zachránit planetu, je spotřebovávat méně. O něco více lidí (71 %) říká, že se vědomě snaží minimalizovat svůj negativní dopad na životní prostředí.
Vůle českých spotřebitelů trochu si připlatit za produkty, u nichž část z ceny jde na dobrou věc, je ve srovnání se zahraničními prozumenty nižší (44 % vs 71 %). V porovnání se světem je v Česku také menší podíl lidí, kteří si často vybírají produkty firem podle toho, jaké mají hodnoty a politické nebo sociální aktivity (jen 26 %, ve světě více než polovina).
Infografika k výzkumu je ke stažení níže.
-mav-
Autor textu MediaGuru