OMG Research: U teenagerů vede značka Nike

Boty jsou pro teenagery známkou společenského statusu, oblíbené jsou Nike, adidas a Puma.

Út 26. září 2017 15:30 4 min Sdílet

# Marketing # Data

/media/1070/generacecz

Fullscreen Sdílet

Teenageři, tedy mladí lidé ve věku 15 až 19 let, dnes tvoří 7 % populace České republiky. Stejně jako předchozí generace si chtějí své mládí užívat, zároveň už nyní mají obavy o svou budoucnost. Pochybují, zda profesně uspějí a něco ve svém životě dokáží. Na prvním místě jsou u nich hodnoty jako rodina, zdraví, láska a přátelé, s nimiž jsou v neustálém kontaktu. Do jejich životního stylu, sledování médií, používání technologií i nákupního chování nahlédl dokumentární film Generace (C)Z, jejž natočila výzkumná divize OMG Research. Film vychází z výzkumu, který vznikl ve spolupráci se společnostmi Prima, KFC a PepsiCo. Výzkum stavěl na etnografickém pozorování 11 vybraných teenagerů, jež bylo doplněno o online výzkum na vzorku 507 respondentů.

Teenageři zastávají v rodině důležitou roli v rámci nákupního rozhodování. Doma až 97 % z nich radí s výběrem dražšího zboží a služeb, zvláště s dovolenou a s nákupem elektroniky. „Počítač, telefon, elektronika, to dají rodiče na mé rady,“ říká jeden z respondentů, devatenáctiletý Roman. Rodiče jsou přitom pro teenagery především parťáci, nevnímají je jako dohlížející autority.

Naprostá většina z nich má hlavní slovo v nákupu svého oblečení. Boty jsou pro ně známkou společenského statusu, dále také řeší batohy a mobilní telefony. Mezi nejoblíbenější značky patří Nike, adidas, Puma a také H&M. Výše kapesného je průměrně 700 korun, ale 20 % respondentů žádné kapesné nedostává.

S kamarády musí být mladí v neustálém kontaktu

Technologie jsou pro teenagery především prostředkem, který jim pomáhá potkávat se v reálném životě. Chytrý telefon vlastní 90 % z nich a používají ho neustále. Téměř všichni jsou v nepřetržitém kontaktu se svými kamarády pomocí Messengeru. „Prostě mám mobil v ruce, jedu na kole a přitom si píšu s kamarády,“ popisuje sedmnáctiletý Patrik a vystihuje tak chování mnohých svých vrstevníků, kteří jsou kvůli notifikacím z různých platforem neustále ve střehu. Když totiž ihned nepřijde reakce, myslí si, že se kamarádům na druhé straně komunikace něco stalo.

Videoobsah sledují teenageři častěji na internetu než v televizi. Dvě třetiny respondentů se dívají na videa na svém mobilu, přičemž neřeší kvalitu obrazu. Stěžejní je pro ně možnost sledovat seriály, filmy i další videa kdekoliv. Mnozí používají YouTube k inspiraci, ale k fenoménu youtuberů jsou teenageři značně kritičtí. Vadí jim jejich pitvoření i častá reklama.

Ze sociálních sítí využívají nejčastěji již zmíněnou chatovací aplikaci Messenger, kterou má 77 % respondentů. Facebook, na kterém je zaregistrováno sice 85 % z nich, je začíná nudit, nesdílí tam veřejně o sobě tolik informací a fotografií jako dřív. Upřednostňují sdílení v menších skupinkách. Dále jsou aktivní také na Instagramu a Snapchatu, který je však podle nich přeceňovaný.

Na televizi se dívá alespoň jednou týdně 75 % respondentů, velmi často s rodiči. Denní tisk ani časopisy nečtou dvě třetiny dotázaných.

Dokumentární film Generace (C)Z byl představen uzavřené společnosti v premiéře 21. září 2017. OMG Research připravuje reprízu a v případě zájmu o jeho zhlédnutí, je možné obrátit se na e-mail: rezervace@omnicommediagroup.com.

-stk- 

Pozn.: Provozovatelem serveru MediaGuru.cz je mediální agentura PHD, součást skupiny OMG.

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.