Crossmediální data umožní analyzovat celkový dosah médií napříč dostupnými komunikačními platformami. Tuzemské televize postupně budují své obsahové portfolio mimo klasické vysílaní také na webových portálech. Jaký je však jejich reálný dosah?
Internet živě
Z projektu adMeter 1000 vyplývá, že v období od začátku vánočních svátků do konce prvního lednového pracovního týdne jsou na internetu živě nejsledovanějšími pořadem Branky, body, vteřiny (BBV) vysílané 4. ledna na ČT, které dosáhly ratingu 0,4 % a podílely se na celkovém ratingu pořadu 5 %.
Internetový archiv
Odložené neboli archivní internetové sledovanosti, dominuje seriál Přístav (Prima) z 6. ledna s ratingem 1 %, který nicméně tvoří 19 % z celkové sledovanosti pořadu.
Srovnatelné sledovanosti 0,3 % potom dosahují předvánoční Televizní noviny (Nova), ponovoroční Zprávy FTV Prima a seriál Dobrodružství kriminalistiky (ČT). Nejsledovanější pětici pořadů v internetových archivech českých televizí uzavírají opět „novácké“ Televizní noviny.
Projekt adMeter 1000 realizuje společnost Median od září 2015 na panelu respondentů ve věku 15-69 let.
-mav-
mBank od pondělí 16. ledna spouští zároveň v České republice a na Slovensku kampaň na podporu své nejlevnější mPůjčky. Prostřednictvím hlavního claimu „Vaše první půjčka bez úroků nic neskrývá“ chce komunikovat, že nabídka mBank má být transparentní a její nabídka výhodná.
„Kreativa pracuje s jednoduchým sdělením ‚Půjčte si až 40 000 Kč a zaplatíte navíc maximálně 800 korun jako jednorázový poplatekʹ a odkazuje na webové stránky banky,“ uvedla Kristina Lenkova, ředitelka marketingu mBank pro ČR a Slovensko.
mBank zvolila jako hlavní mediatypy televizi (v ČR stanice skupiny Nova a skupiny Prima, na Slovensku skupina Markíza) a online reklamu – PPC, statické a dynamické bannery – a to v poměru investic zhruba 60:40. Ty ještě doplní komunikace direct mailing, spoty v rádiích v obchodních centrech, POS materiály na pobočkách banky a komunikace na sociálních sítích a PR.
Kretivu vytvořila agentura Havas Worlwide Prague, mediální plánování pro ČR pak měla na starosti Starcom Mediavest Group Praha a pro Slovensko agentura Starmedia Co.
-mav-
Společnost Hubert Burda Media získala stoprocentní podíl v britské společnosti Immediate Media, specializované obsahové platformy s přesahem do e-commerce, která měsíčně osloví přes 19 mil. spotřebitelů. Pracuje i pro mediální společnosti, např. Radio Times nebo řady magazínových značek. Finanční detaily transakce nebyly zveřejněny.
-mav-
Nejsledovanějším sobotním večerním pořadem po 20. hodině v divácké skupině 15+ byl zábavný pořad Zázraky přírody (ČT1), který sledovalo 924 tis. diváků (podíl 22 %). Ve skupině 15-54 si nejlépe vedl Iron Man (Nova).
Sledovanost vybraných pořadů po 20. hodině, sobota 14.1. 2017
pořad
TV
začátek
tis. 15+
share 15+ (%)
share 15-54 (%)
share 15-69 (%)
Zázraky přírody
ČT1
20:01:09
924
22
16
18
Kam se poděla sedmá rota?
ČT1
21:13:17
601
16
13
15
Iron Man
Nova
20:22:04
586
15
23
18
Jedna za všechny
Prima
20:16:20
554
14
16
16
Vinnetou
ČT2
20:04:29
424
10
10
11
Inga Lindström: Tajemný dům
TV Barrandov
20:11:07
354
9
3
6
Špionáž
Nova
22:38:22
242
14
16
15
Výchovný tábor
Nova Cinema
22:29:27
231
12
16
13
Komisař Montalbano
ČT1
22:42:45
221
13
7
11
Jobs
Nova Cinema
20:06:40
220
6
9
7
Podíl TV stanic v %, sobota 14.1. 2017, celý den
Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere
-mav-
Upozornění: Provozovatel MediaGuru.cz, společnost PHD, je řádným odběratelem dat ATO. Přejímání těchto dat a jejich další šíření bez souhlasu PHD je výslovně zakázáno.
Nejhodnotnější počiny v oblasti audiovizuální tvorby odměnil dnes Český filmový a televizní svaz FITES výročními cenami Trilobit. Tu hlavní získal seriál Pustina, konkrétně scenárista Štěpán Hulík a režiséři osmidílného kriminálně-psychologického dramatu z produkce HBO Ivan Zachariáš a Alice Nellis.
Pocty za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti domácí tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu, se v podobě Ceny Vladislava Vančury dostalo kameramanovi a pedagogovi Jaromíru Šofrovi. Často spolupracoval například s Jiřím Menzelem a proslavil ho hned první film, který spolu natočili, oscarové Ostře sledované vlaky z roku 1966.
V případě seriálu Pustina porota ocenila výjimečnou, svébytnou poetiku a naléhavou společenskou a mravní výpověď o našem světě. "Promyšlený scénář, nekonvenční režie, emotivní kamera i hudba a strhující herecké výkony z něj činí dílo světových parametrů," uvedl předseda poroty Vladimír Just.
Ze seriálu Pustina
Jaromír Šofr patří mezi nejvýznamnější české autory nové vlny 60. let, jeho tvorba je zásadní i pro pozdější období. Při svém prvním celovečerním filmu Ať žije republika spolupracoval s Karlem Kachyňou, těmi dalšími byli například Jan Němec, Evald Schorm, Jaromil Jireš, Věra Chytilová, Otakar Vávra a Jiří Krejčík. Je tak dalším tvůrcem, který vstoupil do "síně slávy". Jsou v ní například Vojtěch Jasný, Miloš Forman, František Vláčil, Jan Špáta, Věra Chytilová, Arnošt Lustig a Drahomíra Vihanová.
Cenu Trilobit získala Emília Vášáryová za ztvárnění titulní role ve filmu Eva Nová. Vytvořila v něm sugestivní psychologickou studii zestárlé herečky-alkoholičky na strastiplné cestě k sebepoznání a odpuštění.
Oceněni byli Vít Klusák, Filip Remunda a jejich ukrajinský kolega Vitalij Manský, kteří v dokumentu V paprscích slunce nahlédli pod propagandistickou fasádu severokorejského režimu.
Trilobita převzal i režisér a producent dokumentu Odvaha Pavel Štingl. Porotu zaujal jeho obsah, který "unikátním způsobem zobrazuje tvůrčí proces i okolnosti vzniku osmimetrové jezdecké sochy Jošta Lucemburského v Brně sochaře Jaroslava Róny". Zvláštní cenu poroty obdrželi dokumentaristé Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová za celovečerní snímek FC Roma.
Cena Ferdinanda Vaňka, která je nástupkyní Ceny Václava Havla za přínos díla občanské společnosti, byla udělena autorům reportáže Účastníci zájezdu Lukáši Landovi a Jiřímu Krejčíkovi z pořadu Reportéři ČT. Nadace Vize 97 jako držitel osobnostních práv pro užívání Havlova jména FITES vyzvala, aby jeho jméno v názvu ceny nepoužíval. Proto bylo nahrazeno jménem alter ega tohoto dramatika, populárním z jeho her.
Za film vzniklý na motivy literárního díla byl Cenou Josefa Škvoreckého odměněn studentský snímek Terezy Kovářové Zoo. Dětská porota ocenila režisérku animovaných Lichožroutů Galinu Miklínovou.
Český filmový a televizní svaz poukázal na vleklou problematiku neúspěšné digitalizace filmových děl, na níž má podle jeho vedení vedle Národního filmového archivu lví podíl ministerstvo kultury. To si vysloužilo zvláštní cenu Zlatý citrón, jelikož dosud nedokázalo rozsoudit spor o způsobu digitalizace filmů ze zlatého fondu kinematografie. Cenu ministru Danielu Hermanovi předali Jiří Menzel a oceněný Jaromír Šofr.
"Jde o problém, který řešíme. Všechno nejde tak rychle, jak bych si přál. S panem režisérem jsme o tom před vysíláním hovořili. Doufám, že jsme na dobré cestě. Určitě si česká kinematografie jako rodinné stříbro zaslouží nejlepší péči," uvedl Herman. Podle něj se podobné spory nedají řešit peticemi, ale u kulatého stolu.
Moderátory ceremoniálu v berounském kulturním domě Plzeňka byli herci Dejvického divadla Martin Myšička a Hynek Čermák, svým divákům ho nabídl kanál ČT art.
-čtk-
Zástupci šéfredaktora České televize Michal Kubal a František Lutonský adresovali otevřený dopis členům Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta ve čtvrtek označila zpravodajský pořad ČT Americká volební noc, vysílaný 9.11. 2016, za neobjektivní. Zpravodajství mělo údajně podporovat kandidátku Hillary Clintonovou a znevýhodňovat Donalda Trumpa. "Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy," napsali redaktoři s tím, že tým lidí, kteří vysílání zajišťuje, neměl žádný zájem na zvýhodňování některého z kandidátů. Radním zároveň pokládají otázky ke způsobu jejich analýzy.
Celé znění otevřeného dopisu uvádíme níže
Otevřený dopis členům Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
V Praze, dne 13.1.2017
Vážení členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
dne 12. ledna jste zveřejnili tiskovou zprávu ze zasedání vašeho orgánu, v níž konstatujete, že „Česká televize v pořadu Americká volební noc odvysílala nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta.“ Toto vaše konstatování doprovázíte nejdřív čtyřmi a poté ještě dvěma údajnými prohřešky, od jedné doprovodné obrazové informace, přes podle vašeho názoru nevhodných otázek moderátora, neoddělování komentářů od informací zpravodajského charakteru, až po údajnou zaujatost hostů.
Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy. Nikdo z desítek lidí připravujících toto vysílání neměl samozřejmě sebemenší zájem na vyjadřování preferencí kteréhokoliv z kandidátů.
Jako lidé, kteří za toto vysílání nesou plnou odpovědnost, bychom vás proto rádi požádali o odpovědi na následující otázky:
1) Proč ve své výtce nehodnotíte celé dvanáctihodinové vysílání, ale jen jeho zlomek?
2) Podle jakého klíče jste vybrali zrovna tuto část vysílání?
3) Ve vysílání vystoupilo celkem 27 hostů, včetně otevřených příznivců Donalda Trumpa a tvrdých kritiků Hillary Clintonové např. Eliška Hašková Coolidge nebo Roman Joch. Proč je ve svém textu vůbec nezmiňujete?
4) Na základě čeho označujete velvyslance USA A. Schapira za transparentního příznivce Hillary Clintonové a neberete jej jako nejvyššího reprezentanta USA v ČR?
5) Na základě jakých analýz a kompetencí označujete CNN za „televizní program, který před volbami otevřeně sympatizoval s kandidátkou Clintonovou“?
6) Máme vašemu textu rozumět tak, že televizní moderátoři nesmějí pokládat otázky reflektující atmosféru ve veřejném prostoru (otázky na bezpečnostní dopady rozhodnutí amerických voličů)?
Závěrem bychom vás rádi upozornili, že „červené tsunami“ není „emočně zabarveným výrazem odkazujícím na živelné pohromy“, ale standardním mediálním obratem, který v českém veřejném prostoru figuruje minimálně od voleb roku 2008 a je synonymem pro drtivý triumf ve volbách, a že červená barva je tradiční barvou amerických republikánů.
Předem děkujeme za vaši odpověď
Michal Kubal, zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT
František Lutonský, zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT
-mav-
Veřejnoprávní Česká televize a Český rozhlas budou zřejmě smět uplatňovat nárok na odpočet daně z přidané hodnoty za pořízené zboží nebo služby ve stejném rozsahu, jako ho mohou uplatňovat komerční rozhlasové a televizní stanice. Dnes to schválila Sněmovna ve vládním daňovém balíku, když podpořila pozměňovací návrh sociálních demokratů Vítězslava Jandáka a Václava Votavy. Daňový balík, který mění celkem sedm zákonů upravujících daně, musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident.
Peníze získané tímto výrazným rozšířením možnosti odpočtů můžou pomoci ČT a ČRo financovat další etapu digitalizace vysílání. Televizní i rozhlasové poplatky dani z přidané hodnoty nepodléhají, ČT a ČRo proto nemají nárok na odpočet daně ze zboží a služeb fakturovaných jejich dodavatelem s daní na výstupu, které nakoupily pro svůj provoz a výrobu pořadů. Například ČT odvedla v roce 2015 podle své výroční zprávy do státního rozpočtu 593 milionů korun na DPH, a to bez nároku na odpočet.
ČT uvádí, že z televizního poplatku 135 Kč představuje DPH 11,75 Kč. "Každá domácnost platící měsíčně koncesionářský poplatek 135 korun tak přispěla České televizi na výrobu, vysílání a provoz de facto pouze 123 korunami. Rozdíl získal stát v podobě skryté daně," uvedl ve výroční zprávě generální ředitel ČT Petr Dvořák. Podle dřívějšího vyjádření předsedy Rady ČT Jana Bednáře by šance na odpočet DPH zvýšila příjmy televize zhruba o desetinu.
Podle generálního ředitele rozhlasu Reného Zavorala by díky změně zákona o DPH mohl rozhlas využít ročně o 100 až 120 milionů korun více. Změna by podle něj přinesla například prostor pro zkvalitňování rozhlasového obsahu, vývoj nových formátů rozhlasových pořadů i pro digitalizaci vysílání, a to bez požadavků na zvyšování poplatků. Rozhlas vede se státem ohledně vracení DPH dlouholetý spor.
Schválený pozměňovací návrh stanoví, že provozovatelé rozhlasového a televizního vysílání ze zákona se ve vztahu k této činnosti vždy považují za tzv. osoby povinné k dani uskutečňující ekonomickou činnost. Ze seznamu činností, které jsou osvobozeny od DPH ale bez nároku na odpočet, se vypouští rozhlasové a televizní vysílání vysílané provozovateli ze zákona.
-mav-
Komunikační skupina Dentsu Aegis Network v pátek oznámila akvizici digitální společnosti Blue-infinity, jejíž centrála sídlí ve švýcarské Ženevě. Má se přiřadit ke stávající digitální značce Isobar, na kterou bude odkazovat i svým názvem: Blue-infinity – Linked By Isobar. Akvizice má posílit postavení skupiny v digitálních médiích a rozšířit portfolio klientů.
Společnost Blue-infinity byla založená v roce 2001 a od té doby vyrostla ve významnou evropskou mediální společnost, která nabízí služby od digitálního marketingu, CRM po retail a obchod. Má pracovat pro stovku klientů, její tým je tvořen 500 zaměstnanci ve Švýcarsku, České republice a v Portugalsku.
Managing partner společnosti a její generální ředitel Christophe Martin a také managing partner Pierre Aebischer mají nadále společnost řídit a reportovat Larsi Bo Jeppesenovi, který je zodpovědný za Dentsu Aegis Network v severských státech a ve střední a východní Evropě.
-mav-
Milan Šíma, který od podzimu 2014 pracoval ve společnosti Economia, mediální dům podle informací MediaGuru.cz opustil. Šíma přišel na pozici koordinátora videoobsahu a měl také na starost rozvoj video pořadů v rámci Economie. Economia tvorbu videoobsahu odstartovala internetovou televizí DVTV a následně v únoru 2015 spustila webový projekt Aktuálně.TV, který zastřešuje veškerou videoprodukci Economie. Po odchodu Šímy se má o videoobsah starat Tomáš Novák, který má zkušenosti s prací videoeditora v mediální skupině Mafra.
-mav-
Od pondělka 16. ledna nasazuje TV Prima další premiérové díly gastronomické show Ano, šéfe! se Zdeňkem Pohlreichem. V rámci hodnocení restaurací navštíví například Brno, Chomutov, Vodňany a nevynechá ani Prahu. Pořad Prima vysílá od 21:30, tedy poté, co skončí vysílání seriálu Ohnivý kuře. Ano, šéfe! je jedním ze stěžejních pořadů Primy a Zdeněk Pohlreich jednou z hlavních tváří televize, pro kterou připravuje i další gastronomické pořady.
Z pořadu Ano, šéfe!, foto: FTV Prima
-mav-