Inzerci v nejvyšší hodnotě měl z firemních značek léků na českém trhu v prvním kvartálu letošního roku Strepfen. Na druhé příčce se umístila značka léků proti chřipce a bolesti Paralen a trojici uzavírá značka ACC, která zůstala oproti roku 2016 na srovnatelné hodnotě jako v prvním kvartálu roku 2016. Ukazují to výsledky monitoringu reklamy AdIntel, který provádí společnost Nielsen Admosphere.
Strepfen umístil v období leden–březen 2017 reklamu v celkové ceníkové hodnotě 49,6 milionů korun, což představuje téměř osminásobné navýšení oproti stejnému období v loňském roce. Paralen na druhém místě měl letos zatím inzerci v jen nepatrně nižší hodnotě než Strepfen – na rozdíl od něj však hodnota inzerce Paralenu meziročně narostla „jen“ o 26 %. Třetí ACC mělo od začátku roku reklamu za 37,1 milionů korun, což je srovnatelná hodnota s jeho loňskými výsledky ve stejném období. Čtvrtá značka léků, Ibalgin, umístila inzerci v prvním kvartálu v hodnotě 36,2 milionů, tedy o 6 % více než loni, a pátá Vicks měla reklamu za 34,2 milionů korun, tj. o 54 % více než loni.
-stk-
Práce novinářů a nezávislých médií ve světě je stále méně svobodná. Je o tom přesvědčena mezinárodní nevládní organizace Reportéři bez hranic (RSF), která ve středu vydala svou pravidelnou zprávu o svobodě médií ve světě za uplynulý rok, jež obsahuje i příslušný žebříček zemí. Česko se na něm umístilo na 23. místě, loni přitom skončilo jednadvacáté. Podle RSF v Česku využívají oligarchové nákupu novin k upevnění svého vlivu. Jedním z nich je podle organizace i vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš, který vlastní dva vlivné deníky.
Situaci v České republice zpráva charakterizuje jako „vzestup oligarchů“. Koncentrace vlastnictví médií podle RSF v zemi dosáhla „kritické hladiny“. „Od roku 2008 využívali noví oligarchové svého majetku, aby nakupovali noviny, a upevnili tak svůj vliv. Jeden z nich, Andrej Babiš, je zároveň vicepremiérem a ministrem financí i vlastníkem dvou nejvlivnějších deníků,“ stojí ve zprávě, která zmiňuje také přijetí zákona o střetu zájmů přezdívaného lex Babiš.
Žebříček svobody médií ve světě 2017
Pozice
Země
Globální hodnocení
Meziroční rozdíl v pozici
1.
Norsko
7,6
2
2.
Švédsko
8,27
6
3.
Finsko
8,92
-2
4.
Dánsko
10,36
0
5.
Nizozemí
11,28
-3
6.
Kostarika
11,93
0
7.
Švýcarsko
12,13
0
8.
Jamajka
12,73
2
9.
Belgie
12,75
4
10.
Island
13,03
9
11.
Rakousko
13,47
0
12.
Estonsko
13,55
2
13.
Nový Zéland
13,98
-8
14.
Irsko
14,08
-5
15.
Lucembursko
14,72
0
16.
Německo
14,97
0
17.
Slovensko
15,51
-5
18.
Portugalsko
15,77
5
19.
Austrálie
16,02
6
20.
Surinam
16,07
2
21.
Samoa
16,41
8
22.
Kanada
16,53
-4
23.
Česká republika
19,91
-2
…
…
…
…
39.
Francie
22,24
6
40.
Velká Británie
22,26
-2
…
…
…
…
43.
Spojené státy
23,88
-2
…
…
…
…
54.
Polsko
26,47
-7
…
…
…
…
71.
Maďarsko
29,01
-4
…
…
…
…
148.
Rusko
49,45
0
…
…
…
…
179.
Eritrea
84,24
1
180.
KLDR
84,98
-1
Reportéři bez hranic konstatují, že ve státech s autoritářskými režimy a v diktaturách je přístup k médiím nadále poznamenán cenzurou a pronásledováním. Upozorňují ale i na to, že i v demokratických zemích se tisk ocitá pod rostoucím tlakem. „Zvlášť děsivé je, že i demokracie stále silněji omezují nezávislá média a novináře, místo aby svobodu tisku uchovávaly jako základní hodnotu,“ prohlásil podle agentury DPA mluvčí RSF Michael Rediske. Situace se tak zhoršila ve zhruba dvou třetinách ze 180 zkoumaných zemí. Politici v nich prý opakovaně novináře napadali, vlády posilovaly pravomoci tajných služeb a hrozily takzvaným whistleblowerům, tedy lidem poukazujícím na nelegální či neetické praktiky, které jdou proti veřejnému zájmu.
Stav svobody tisku se zhoršil například i v Maďarsku, které se pod vládou premiéra Viktora Orbána propadlo oproti předchozímu roku o čtyři příčky, a tak mu nyní náleží nelichotivé 71. místo. Polsko, které má podobně jako Maďarsko konzervativní vládu podnikající řadu kontroverzních kroků, kleslo dokonce o sedm příček na 54. O pět příček se propadlo také Slovensko, které je na tom však z visegrádských zemí nejlépe. Zaujímá celkové 17. místo.
Mezi země, které se v žebříčku RSF výrazněji propadly, patří i Turecko, které nyní zaujímá 155. místo, což znamená pokles o čtyři příčky. Turecko loni zažilo vlnu represí, které následovaly po neúspěšném pokusu o vojenský převrat.
Na čele žebříčku je Norsko, následované Švédskem, Finskem, Dánskem, Nizozemskem a Kostarikou. Do této skupiny zemí, v nichž je situace médií označována za dobrou, patří na 16. místě například Německo. I tady se ale pracovníci médií podle Reportérů bez hranic dostávají do hledáčku úřadů nebo tajných služeb.
O dvě místa si pohoršily například Spojené státy, které nyní zaujímají 43. příčku. Znepokojujících rozměrů tam prý nabylo stíhání investigativních novinářů a whistleblowerů. Prezident Donald Trump se systematickým urážením kritických médií distancoval od dlouhé tradice USA coby ochránkyně svobody tisku, tvrdí RSF.
Mezi země na chvostu indexu svobody tisku ve světě patří Kuba, Súdán, Vietnam, Čína, Sýrie, Turkmenistán, Eritrea a poslední Severní Korea.
-čtk-, -stk-
Cena je po kvalitě stále druhým nejdůležitějším kritériem při nákupu potravin. Postupně důraz na ni klesá a zvyšuje se zájem o složení. Za pět let se také téměř zdvojnásobil počet těch, kteří měsíčně utratí za potraviny více než tři tisíce korun. Vyplývá to z pátého ročníku průzkumu Nákupní zvyklosti v České republice, který realizuje společnost KPMG ve spolupráci s agenturou Data Collect.
Více než polovina Čechů si vystačí se třemi kartičkami
Výzkum mimo jiné také ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů (64 %) u sebe obvykle nosí do pěti věrnostních kartiček různých obchodníků. Nejčastěji jich mají právě pět (16 %). Vysoké procento respondentů ale uvedlo dokonce 10 kartiček (13 %). V průměru jich nosíme 5,9. Věrnostní kartičky u sebe nosí častěji ženy (průměrně 6,8), mezi muži je to jen 3,9. Pouze každý dvacátý Čech u sebe nenosí žádnou věrnostní kartičku.
Ačkoliv nejčastěji u sebe Češi nosí pět věrnostních kartiček, používají pouze tři, a to více než pětina respondentů (21 %).
Nejzajímavější odměnou věrnostních programů představují pro nakupující slevy na zboží prodejce: celkově to uvedlo 9 Čechů z 10. Na druhém místě se umístily odměny v podobě služeb nebo jiného zboží zdarma (83 %). Méně zajímavé jsou pro spotřebitele možnosti přispět nákupem na charitativní či neziskové projekty (53 %) a soutěže o ceny (48 %).
-stk-
Dospívání generace Y probíhalo na přelomu tisíciletí v doprovodu moderních technologií a snadno dosažitelných informací z celého světa. To se projevuje i v její mediální konzumaci, která se odlišuje od generací starších.
Výstupy analýz dat adMeter 1 000 potvrzují, že i v ČR se nejmladší věkové kategorie (15-35) skutečně odlišují. Nejvíce ze všech věkových kategorií konzumují informace na internetu, a to prostřednictvím mobilů a především skrz mobilní aplikace. Přestože nejmladší z generace Y (15-24) stráví nejvíce času ze všech mediatypů na internetu, zajímají je i tradiční média, především TV.
Středním věkovým generacím co do zásahu potom dominují TV a rádia. Čechů ve věku 35-44 let, kteří stráví s mobilními aplikacemi denně alespoň 3 minuty, je 33 %. Nejstarší generace jsou dle očekávání nejsilnějšími konzumenty především TV, i tak je ale každý desátý Čech ve věku 55-69 let denně oslovitelný prostřednictvím mobilních aplikací.
Výstupy pochází z analytického systému Kiwi, ve kterém byly zpracovány z elektronicky měřených dat adMeter 1 000. Data jsou vlastní produkcí agentury Median, která je poskytuje tuzemskému mediálnímu trhu od podzimu 2015.
V rámci komunikační skupiny Publicis One začíná v Praze od dubna působit agentura Ninah. Zaměřuje se na marketingové analytické služby, správu dat, ekonometrické a atribuční modelování. Ninah vzniká sloučením výzkumných oddělení Starcom Mediavest a Zenith.
Osmičlenný tým české kanceláře agentury Ninah vede Michal Šeda, který doposud zastával pozici ředitele výzkumu v agentuře Zenith.
„Pokud chce klient zvýšit svůj marketingový úspěch prostřednictvím inteligentního využívání dat, musí pochopit, jaká data potřebuje a jak je může využít,“ uvedl Michal Šeda.
„Data hrají čím dál tím větší roli při plánování a vyhodnocování mediálních kampaní a při tvorbě cílené kreativy na základě dat pro vybrané cílové skupiny,“ dodal Tomáš Varga, CEO skupiny komunikačních agentur Publicis One.
Michal Šeda
-mav-